חימום רצפה חשמלי

מהו חימום רצפה חשמלי ומדוע זו ממש לא אפשרות מומלצת לעומת החלופות

חימום תת רצפתי הוא אחד הטרנדים הלוהטים ביותר (משחק המילים לגמרי מכוון…) בתחום הבנייה והשיפוצים בישראל של השנים האחרונות, כאשר יותר ויותר אנשים מגלים עד כמה זהו פתרון חימום נעים, מפנק ואשר משפר משמעותית את איכות החיים בבית. אך לצד הפופולאריות עולה גם הבלבול לגבי סוגי מערכות ההסקה המרכזית שבהן נעשה שימוש לחימום התת רצפתי, למשל ההבדלים בין מערכות מבוססות מים חמים לבין חימום רצפה חשמלי. נסביר אודות האפשרות החשמלית והאם היא עדיפה או רלוונטית.

היום, מערכות של חימום תת רצפתי חשמלי הן משמעותית פחות נפוצות מאשר בעבר ובטח בהשוואה למערכות מבוססות חימום מים ע”י משאבות חום. מערכות של גופי חימום חשמליים מייצרות עלויות הפעלה עצומות, הן לא מאוד יעילות אנרגטית, הן מאפשרות פחות שליטה והתאמה אישית של החום והן בהחלט נחותות ולא מומלצות לעומת האפשרויות היעילות והמשתלמות יותר שחברת סולארי מתקינה.

מערכות חימום תת רצפתי מבוססות משאבות חום וסחרור מים חמים בצנרת ייעודית התייעלו מאוד ביכולות שלהן וגם הוזלו מאוד ברמת המחיר – מה שהפך את אפשרות ההסקה המרכזית הזו לנגישה ורלוונטית ליותר בתים ומשפחות בישראל.

הסבר על המערכת

חימום רצפה חשמלי מבוסס על גופי חימום חשמליים המותקנים מתחת או בתוך פתרון הריצוף, כאמצעי לחימום החלל כולו וכאשר החום עולה מהרצפה וממלא את החדר. המערכת חשמלית לחלוטין ואינה כוללת שימוש במים או חלילה במקור של שריפת דלקי מאובנים (כמו למשל סולר או גז). חוטי החשמל / גופי החימום המונחים מתחת לריצוף מחוברים למערכת החשמל של הבית ולמרכז שליטה ובקרה המאפשר הדלקה וכיבוי בכל הבית באזורים נבחרים ובמערכות חדישות יותר גם כוונון מסוים של מידת החום הרצויה.

ישנם יישומים שונים, כאשר בישראל לרוב נעשה שימוש במשטחי חוטי חשמל ייעודיים המפיצים חום כאשר עובר בהם זרם חשמלי. גופי החימום החשמליים מקובעים לרצפה ומעליהם מיושם פתרון הריצוף הנבחר – בישראל לרוב מדובר על מרצפות קרמיקה או פורצלן – הריצוף לרוב לא יהיה ישירות על גבי חוטי החשמל כמובן אלא בין מערכת החימום לריצוף תהיה שכבה נוספת, למשל של בטון דק או פתרון חיפוי מתפלס אחר ו/או לוחות בידוד ייעודיים.

מה שחשוב להבין הוא שלא משנה האם מתקינים לכם מתחת לרצפה סליל ארוך של חוטי חשמל מתחממים ודקים או משטחים מיוחדים שבתוכם מותקנים גופי החימום, זוהי מערכת חימום מרכזית הפועלת בלעדית על חשמל בצורה בזבזנית למדי וללא שימוש במים חמים כמו עם משאבות חום – אמנם אין שריפה ישירה של דלקי מאובנים אבל עלויות ההפעלה פשוט אסטרונומיות בחימום רצפה חשמלי!

התקנת מערכת חימום תת רצפתי

חסרונותיה של מערכת חימום רצפתית חשמלית

באופן כללי, בשוק הישראלי ובתנאי מזג האוויר השוררים אצלנו במדינה, מערכת הסקה תת רצפתית מבוססות משאבת חום וחימום מים היא משמעותית יעילה אנרגטית, נעימה, אמינה וחסכונית יותר להפעלה לעומת מערכות מבוססות חימום חשמלי. מערכת על בסיס משאבת חום תהיה כנראה יקרה יותר להתקנה, אך ההפעלה זולה משמעותית לעומת שימוש בכמויות האדירות של חשמל  במערכת תת רצפתית חשמלית ולכן ההפרש מקזז את עצמו במהירות מפתיעה. מערכות של משאבות חום המחממות את המים לחימום היעיל והנעים העולה מן הרצפה שלכם, משתמשות בפחות חשמל בעשרות אחוזים לעומת גופי חימום תת רצפתיים!

גם מבחינת יעילות אנרגטית ויצירת מסה תרמית יציבה בחלל המחומם, מערכות של חימום רצפתי חשמלי הן משמעותית פחות טובות ופחות יעילות לעומת מערכות של משאבות חום וסחרור מים חמים בצנרת תת רצפתית. זו עוד סיבה לבזבזנות האנרגיה והכסף של מערכות תת רצפתיות חשמליות.

חסרון נוסף הוא שאי אפשר כמובן להסב מערכת תת רצפתית על בסיס חימום מים ע”י שריפת דלק למערכת חימום חשמלית, אך בהחלט ניתן להסב למערכת יעילה וחסכונית של משאבת חום.

רוצים לשמוע עוד על חימום תת רצפתי ומדוע מערכת מבוססת משאבת חום עדיפה ונמצאת לגמרי בהישג ידכם? צרו איתנו קשר היום!